September 2019: Een kamer, aan het werk, en waarom de trein?!

Het is begin september. Ik ben afgestudeerd, heb een vakantie gehad, en een arbeidsovereenkomst getekend. Op 31 augustus ben ik verhuisd naar een nieuwe, ruimere kamer in Leidsche Rijn in Utrecht. Het idee was om vanaf een kleinere kamer te verhuizen naar iets wat nog steeds een kamer was, maar dan wel “superdeluxe”. Dat zou ervoor zorgen dat de woonlasten binnen de perken bleven, maar ik toch nog comfortabel kon wonen.

Per 1 september ging het arbeidscontract in: Tijd om aan het werk te gaan! Ik begin als Business Consultant Security bij Expleo in Utrecht. Expleo is een bedrijf dat kwaliteit van software van andere bedrijven waarborgt. Andere bedrijven kunnen consultants van Expleo inhuren om werkzaamheden te verrichten en tests uit te voeren. Ik focus mij daarbij op de cybersecurity kant van zaken. Aangezien dit een persoonlijk blog is, ga ik niet te veel in op mijn werkzaamheden, tenzij er iets is dat ik echt kwijt wil.

Man, wat is dat een verschil om aan het werk te zijn: je hebt ineens vaste tijden om werkzaamheden te verrichten, in plaats van het onregelmatige schema dat je als student hebt. Ik weet eerlijk gezegd niet wat ik liever heb.

Ik schrijf dit blog in mei 2020, een flinke tijd na september 2019 waar deze blog over zou moeten gaan, maar ik wil het in deze blogpost even over werktijd hebben. Ik vind het prettig om mijn eigen tijden te kunnen bepalen. Ik begin liever rond 8:30-9:00 in de bus of trein in plaats van op kantoor. Ik vind reistijd een beetje verspilling van tijd, tenzij je die nuttig kunt besteden. Als je een auto hebt, en je rijdt naar je werk, dan is de tijd die je in je auto doorbrengt eigenlijk onbetaalde tijd die je voor je werk doet. Als autorijden je hobby is: sure, dan is het gewoon tijd besteed aan een hobby en is mijn hele argument onderuit gehaald. Zo niet, dan vind ik dat ik een punt heb. Stel je voor dat je een uur heen, en een uur terug moet, dan heb je eigenlijk een werkdag van 10 uur. Dat maakt een best wel groot verschil.

Een normale werkdag begint voor mij in de trein. Meestal pak ik een trein rond 7:45, omdat we in een wereld leven waarin er nog erg veel gekeken wordt naar hoe vaak je om 9:00 op kantoor bent, in plaats van het werk dat je levert. Ik reken altijd een kwartier om over te stappen en van de laatste halte naar kantoor te lopen, dus ik ga hier uit van een uur werken in de trein op de heenreis, en een uur werken in de trein op de terugreis. Tegen de tijd dat ik, om 9:00, op kantoor ben, heb ik dus al een uur gewerkt. Reken nog even een half uur lunchpauze, en mijn werk zou om 16:30 afgelopen moeten zijn, gerekend met een standaard werkdag van 8 uur. Die 16:30 is echter niet de tijd dat ik op kantoor wegga. Nogmaals, ik kan een uur werken in de trein, en ik reken een kwartier voor overstappen en lopen naar huis. Ik vertrek dus om 15:30 van kantoor, werk nog even in de trein, en ben 16:45 thuis en klaar met werk.

Reken dan even met iemand die een auto heeft: misschien ben je een kwartier sneller op het werk, dus ik reken het kwartier van het lopen naar kantoor of huis even niet mee van de vorige berekening. Je zit dan 8:00 in de auto en rijdt naar werk om 9:00 aan te komen. Dan begint je werkdag. Reken 8 uur en een half uurtje lunchpauze en het is 17:30. Tijd om naar huis te gaan. Je bent een uur onderweg en komt 18:30 thuis aan. Je kunt dus een kwartier later van huis vertrekken, maar bent daardoor wel 1 uur en 45 minuten later thuis. Je hebt dus in principe 9,5 uur aan werk besteed. Dat is 18,75% meer dan 8 uur. Stel je voor, ik zou met mijn auto naar het werk gaan, en dus 9,5 uur zou besteden aan werk in plaats van 8, dan zou ik in principe 15,8% minder per uur betaald krijgen. Dat verschil is enorm.

Er is wel een aantal belangrijke argument vóór het nemen van een auto:
1. Je hebt een hoop vrijheid. Je bent niet afhankelijk van tijden en limitaties van het openbaar vervoer. Daar ben ik het helemaal mee eens, en ik vind dat ook een goede reden om de afweging te maken tussen een auto of de trein.
2. Het is niet economisch rendabel om zowel een auto als een treinabonnement te hebben. Een auto kost geld aan onderhoud, benzine, verzekeringen, belastingen enzovoorts. Als een auto geleased is, betaal je er ook per maand voor. Het is dan niet logisch om met de trein te gaan.
3. In een gezinssituatie is het niet economisch rendabel om voor meerdere personen voor de trein te betalen. Als je met het hele gezin op stap wilt, is een auto echt veel praktischer en goedkoper.
4. Een auto is sneller. Als je van A naar B wilt, dan is een auto in de meeste gevallen sneller, zeker als je in het oostelijk deel van Nederland of in een dorp woont.
Er zijn vast meer redenen, en iedereen maakt zijn eigen afweging daarin, en ik respecteer dat iedereen dat doet en misschien een andere mening heeft dan ik hierover. Deze blogpost is bedoeld om mijn standpunt op de eeuwige discussie van auto of trein toe te lichten.

Dan verder over september 2019. Het was niet een hele bijzondere maand, maar vooral een maand om te wennen aan het leven als “burger. Toch is er nog iets gebeurd dat wel een plekje in dit blog verdient:

Op 14 september 2019 was er een Ingress evenement in Lelystad. Voor degenen die dit blog voor het eerst lezen: Ingress is een app waarmee er een soort landjepik gespeeld wordt via GPS in de echte wereld. Ik heb in vorige blogposts meer daarover geschreven. Er waren 6 categorieën om punten in te scoren, en ik had het doel om eerste te zijn in een van de categorieën. Het was een erg spannend evenement waar ongeveer 200-300 man aan meededen. Er was continu een wisseling van eerste, tweede en derde plaats van de categorie waarin ik probeerde te scoren. Ik vind het leuk om dit soort evenementen amateuristisch te livestreamen. Mijn reactie op de uitslag van het evenement kun je hieronder zien (en als je dat wilt, kun je door de hele livestream scrollen):

Ik was in ieder geval ontzettend blij met de uitslag en vond het een ontzettend leuk evenement. De rest van september was minder spannend voor dit blog. Tot de volgende!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.